×
23.09.2024

20 let od otvoritve najdaljšega slovenskega viadukta Črni Kal

Danes mineva natanko 20 let od otvoritve najdaljšega slovenskega viadukta Črni Kal na avtocestnem koridorju A1 Koper – Šentilj, Slovenija. S tem je bila končno tudi vzpostavljena direktna avtocestna povezava med Ljubljano in Koprom.

Viadukt Črni Kal je največji in najdaljši premostitveni objekt v Sloveniji. S petimi koraki v horizontalnem radiju 800 metrov premosti Osapsko dolino, avtocesta pa se z nadmorske višine 420 metrov čez Kraški rob spusti na Obalo.

Za viadukt so značilni izredna dolžina, 1.065 metrov, in preko 100-metrska višina, ekstremni podnebni pogoji, še posebej močna burja in jugo, gradnja na geološko občutljivem območju in vpliv posega v krajini.

Spodnjo konstrukcijo viadukta sestavljajo dva krajna opornika in enajst stebrov, od katerih je pet nizkih dvojnih stebrov, preostalih šest je visokih enojnih stebrov, ki se v zgornjem delu razcepijo v obliki črke Y. Največja višina stebra znaša 95 metrov. Stebri so globoko temeljeni na vodnjakih globine do 24 metrov.

Ob umestitvi viadukta v prostor so bile raziskane različne možnosti prilagoditve inženirskega objekta naravnemu okolju – z različnimi krajinskimi situacijami se ujemajo tako razpored stebrov kot sorazmerja med višinami stebrov in razponi voziščne konstrukcije.

Razporeditev srednjih, najvišjih stebrov, ki so poravnani s stopnjami naravnega reliefa, bistveno prispeva k skladnemu videzu viadukta. Z dosledno izpeljano zamislijo o postavitvi v krajino, rešitvijo konstrukcije in izborom tehnologije viadukt poustvarja obliko naravnega zaključka doline in je postal nov prostorski motiv, ki podobo krajine spreminja, a dopolnjuje.

Avtorja prvo nagrajene natečajne rešitve, dr.h.c. Marjan Pipenbaher, udig in prof. Janez Koželj, udia, sta prejela tudi številne domače in mednarodne nagrade s področja inženirstva in arhitekture. Vodja projekta in odgovorni projektant: dr.h.c. Marjan Pipenbaher, udig.

Podrobnosti projekta: Viadukt Črni Kal